eetstoornis?

janneke
Site Admin
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-08-2012 13:18

Bericht door janneke » 18-04-2013 16:40

Hey JustMe,

Mirakels zullen er wellicht niet gebeuren, maar het is wel een stap in de goede richting he...

Ik hoop voor je dat je 't ook durft aanhalen tijdens de gesprekken. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om er over te praten, maar 't lucht wel op eens je dat durft. Dus veel succes, ik duim voor je, en ga er voor!

groetjes Janneke

Rune
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-06-2013 19:03

Bericht door Rune » 15-06-2013 23:44

Hm bizar eigenlijk.

Ik vraag me af waarom jullie alletwee ook worstelen ( net als ik ) met een eetstoornis. Is dit iets wat een bijkomstigheid is bij de rest van onze problematiek?
Ik heb namelijk ook al jaren een eetstoornis, en ik zal nooit tevreden zijn.
Terwijl ik eigenlijk niet eens een persoon ben die al te veel op uiterlijk gericht is, ook niet bij n partner.
Ik vind het zelfs prachtig om te zien hoe vollere (lees: fatsig) vrouwen zich ubergemakkelijk voelen in hun korte rokjes en shirtjes. Ik wou dat ik dat kon, terwijl ik weet dat ik niet dik ben. Ik voel me wel te vettig en daarom lelijk.

Denken jullie dat dit iets is wat bij de leugens en dergelijke hoort? Of is dit stom toeval..?

janneke
Site Admin
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-08-2012 13:18

Bericht door janneke » 17-06-2013 10:26

Ik denk dat het niet zomaar toeval is. Wel misschien dat het toevallig een eetstoornis is. Maar ik denk dat veel mensen met psychische kwetsbaarheden worstelen met liegen. Want immers... een eetstoornis gaat bijna altijd gepaard met liegen over eten. Dus is het niet zo onlogisch dat liegen een deeltje van jezelf word. Het gaat denk ik meer over de verhouding en wat je het hardste stoort om te bepalen wat nu net het hoofdprobleem is. En anderzijds is het misschien niet zo belangrijk om het probleem te kunnen benoemen. Als je maar bekijkt hoe het voor jou is, en wat jou kan helpen

JustMe
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-04-2013 00:13

Bericht door JustMe » 18-06-2013 15:08

Voor mij is het zeer duidelijk dat de vorm van eetstoornis dat ik nu heb, alles te maken heeft met het liegen. Ik vererger de periodes waarin ik weinig eet en vergroot de eetbuien die ik heb. Ik heb dus echt wel eetbuien en periodes waarin ik weinig eet, alleen is het niet zo erg als ik vaak laat uitschijnen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de waarheid niet erg is, niet ongezond is.

Bij mij speelt echter wel dat ik enorm gefocust ben op het uiterlijk, zowel bij mezelf als bij andere. Dit maakt dat ik wel degelijk een eetstoornis heb ontwikkeld jaren geleden, maar mijn liegen houd het in stand. Ik heb twee opnames gehad voor mijn eetstoornis, en beide waren telkens een tijdelijk oplap middel. Vandaar ook dat mijn laatste opname en de therapie die ik nu volg vooral gericht zijn op mijn liegen. Pas als dat aangepakt is kan ik leren mijn eetstoornis definitief los te laten.

janneke
Site Admin
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-08-2012 13:18

Bericht door janneke » 18-06-2013 17:03

Ik vind wel dat je een heel duidelijk zicht hebt op hoe het ineen zit. En ik denk dat je gelijk hebt dat je 't liegen eerst moet aanpakken. Dat was bij mij ook nodig.

Verder reageer ik nog op je ander berichtje.

Veel succes!

Plaats reactie